بوی کهنگی پوشاک تاناکورا، تولیدکننده داخلی را خفه کرد | پُزِ کهنه طلا و سکه امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۴ مرداد ۱۴۰۳) قانون سامان‌دهی مسکن چه تاثیری بر بازار گذاشته است؟ قطع برنامه‌های عادی صداوسیما برای اعلام هشدار نارنجی هواشناسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۴ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایش یافت قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی افزایشی شد (۴ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش ۱ تا ۲۱ میلیون تومان مشهد نیازمند همدلی برای عبور از اوج مصرف برق قیمت امروز ارز، طلا، سکه، بیت‌کوین (۴ مرداد ۱۴۰۳) | سکه امامی وارد کانال ۴۱ میلیون تومان شد رشد ۶ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی نسبت به سال گذشته آیا اگر وام بگیریم، یارانه‌مان قطع می‌شود؟ بی‌توجهی بورس به دلار نیما فعالیت سامانه‌های ساتنا، پایا و چکاوک، امروز پنجشنبه (۴ مرداد) برقرار است شرایط خانه دار شدن دهک‌های ۱ تا ۴ آسان شد + جزئیات نرخ جدید جریمه روزانه خودرو‌های فاقد معاینه فنی اعلام شد قیمت امروز انواع میوه و صیفی جات در مشهد (۴ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش ۷ هزار تومانی قیمت گوجه فرنگی ۲۹ میلیون پیام هشدار برای پرمصرف‌های برق ارسال شد | برخی مشترکان بیش از ۳ میلیون پول برق می‌دهند قیمت جدید «ری را» تکذیب شد + فیلم (۳ مرداد ۱۴۰۳) بانک های کل کشور، پنجشنبه ۴ مرداد تعطیل شدند + ساعت کاری بانک ها در روزهای شنبه و یکشنبه قیمت انواع مدل‌های موبایل امروز چند؟ (۳ مرداد ۱۴۰۳) کدام اصناف مشهد از تعطیلی چهار ساعته مستثنی هستند؟ خراسان رضوی بیشترین تعداد آثار تاریخی منقول کشور را داراست اعلام نرخنامه مصوب ۱۴۰۳ آموزشگاه‌های رانندگی در مشهد (۳ مرداد ۱۴۰۳) پرداخت ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عشایر خراسان رضوی قطعی شد تعطیلی ادارات مشهد؛ معطل تصمیم‌گیری مسئولان | مشهد رکورد مصرف برق را شکست درخواست شرکت توزیع برق مشهد از اصناف برای همکاری در زمینه تعطیلی چهارساعته
سرخط خبرها

گلایه‌های پیش‌خریداران خودرو | ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ کارخانه‌

  • کد خبر: ۵۲۵۳۶
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
گلایه‌های پیش‌خریداران خودرو | ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ کارخانه‌
ریک کارشناس خودرو گفت: با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو منطق حکم می‌کند پیش‌خریداران به‌نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، مرتضی شجاعی درباره دلایل اعتراض پیش‌خریداران قرعه‌کشی‌های اخیر گفت: عمده اعتراضات مشتریان به افزایش فصلی در قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات برمی‌گردد که در زمان قرعه‌کشی پیش‌بینی نشده بود.

 

وی اظهار داشت: کمی بعد از انجام قرعه‌کشی‌های پرطرفدار برای پیش‌فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، موضوع موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبرساز شد. فارغ از این‌که این اتفاق در تاریخ مداخلات قیمتی شورای رقابت سابقه نداشته است و بدعت محسوب می‌شود، برای مشتریانی که به‌نرخ روز خودرو تحویل می‌گیرند، گلایه‌هایی ایجاد کرد.

 

این کارشناس خودرو تأکید کرد: مهم‌ترین اعتراض این دست از مشتریان که اعتراض بحقی هم هست، ناشی از سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریداران توأم با این افزایش قیمت‌های فصلی است. نمی‌شود خودروساز پس از قبول سود مشارکت صفر، شروع به افزایش قیمت آن هم به‌صورت ۳ ماه یک بار کند. مصرف‌کنندگان واقعی که احیاناً لابه‌لای برندگان قرعه‌کشی‌های اخیر بوده‌اند، عمدتاً به‌ازای تأمین افزایش قیمت کارخانه‌ای دچار تنش و کسری بودجه می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: مضاف بر این مسئله، به‌دلیل عدم تناسب قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه مواجه و نقره‌داغ شده‌اند و در مواردی برای کوییک و ساینا مجبور به پرداخت مبالغی به‌مراتب بیشتر از انواع خودرو‌های خانواده پژو می‌شوند که از این تبعیض هم گله دارند.

 

شجاعی ابراز کرد: البته با توجه به شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی درباره ارسال دیرهنگام دستورالعمل‌های مربوط به قیمت خودرو در پاییز، متقاضیان دریافت خودرو در مهرماه توانستند با قیمت تابستان خودرو دریافت کنند که این مسأله ناشی از تزلزل در سیاست‌گذاری‌های حوزه خودرو است و بهتر بود برای رفع اعتراض همه متقاضیان و تحویل خودرو با قیمت منصفانه به کلیه پیش خریداران تدبیری شود.

 

شجاعی افزود: برای برخی از مشتریان در دعوت‌نامه‌های فصل پاییز خودروی دیگری درج شده است، در حالی که ناتوانی در تحویل خودرو‌ها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد و صرفاً ناشی از معطلی تعیین قیمت از سوی شورای رقابت یا تعلل خودروساز در تحویل خودروی ثبت‌نامی است، به‌عنوان مثال پیش‌خریداران ساینای s باید ساینای معمولی آن هم با نرخ‌های جدید و بدون سود مشارکت تحویل بگیرند؛ در حالی که سایپا علت تحویل خودروی جایگزین را که قرار بود از اول مهر تحویل مشتریان شود، تعلل در تعیین قیمت از سوی شورای رقابت اعلام کرده است و یا در مورد کوییک s اساساً خودروساز اعلام کرده است که توان تحویل خودرو را ندارد.

 

کارشناس حوزه خودرو پیشنهاد داد:منطق حکم می‌کند با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو، پیش‌خریداران به‌نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند و برای تملک خودرو، الباقی قیمت خودرو را به‌نرخ روز بپردازند.

 

قیمت خودرو در بازار کماکان ریزشی خواهد بود

شجاعی درباره آخرین تحولات بازار خودرو نیز گفت: با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست و این مسئله رکودی مشابه شرایط سال ۹۴ و ۹۵ در پی خواهد داشت. البته این اتفاق درباره برخی محصولات که قیمت کارخانه‌ای گزاف و بی‌منطقی دارند، سریع‌تر رخ خواهد داد و قاعدتاً پیش‌خریداران معترض و منصرف بیشتری خواهد داشت.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->