الگوی دانمارکی خانه‌دار شدن: از وام ۴درصد تا بازپرداخت ۳۰ ساله و معافیت مالیاتی افزایش هزینه‌های پنهان در نمایندگی‌های خودرو؛ از فاکتورهای دوگانه تا زمین‌گیر شدن خودروها شکست مقاومت تاریخی بورس؛ ورود ۱۱۰۰ میلیاردی پول حقیقی به بازار سهام روایت سوپرلوکس‌های دست‌نیافتنی | گزارش شهرآرانیوز از سیزدهمین نمایشگاه مبلمان، صنایع روشنایی و معماری داخلی پیش‌بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ | رشد شاخص بورس در انتظار خبرهای سیاسی مثبت سیزدهمین نمایشگاه تخصصی مبلمان، صنایع روشنایی و معماری داخلی، در مشهد آغازبه‌کار کرد + فیلم پیش‌بینی کارشناسان از بازار ارز برای روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴| آیا کاهش اخیر دلار پایدار خواهد بود؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ | سکه به کانال ۹۱ میلیون بازمی‌گردد؟ شرایط جدید صدور و تعداد برگ دسته چک از هفته آتی اعمال می‌شود + جدول (۱۱ تیر ۱۴۰۴) واردات خودرو در بلاتکلیفی | حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) | عقب‌نشینی قیمت‌ها + جدول قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) | ریزش ۷۵ میلیونی هایما S۵ پرو جهش ۳۰ درصدی صادرات خراسان رضوی در سال‌ ۱۴۰۴ | رشد ۲برابری منابع بانکی در استان رشد ۳ تا ۴ درصدی قیمت گوشت در هفته اخیر | افزایش قیمت نهاده‌های دامی مشکل اصلی تولیدکنندگان است بازخرید ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی توسط بانک مرکزی، برای جلوگیری از رشد نقدینگی آشتی سهام‌داران با بورس | ورود سنگین پول حقیقی به بازار (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) دبیر انجمن کشتیرانی: اسنپ‌بک خللی در روند تجارت ایران ایجاد نمی‌کند ناترازی برق در تابستان امسال چقدر بود؟ بیایید خاموشی را دوست بداریم! قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) | عقب‌نشینی محدود دلار و طلا سه سناریو پیش‌رو بازار مسکن در نیم‌سال دوم ۱۴۰۴ بهره‌برداری از بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور با ظرفیت ۴/۵مگاوات در خراسان رضوی + فیلم طلا در مشهد پشت کانال ۹ میلیون تومان قرار گرفت (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) امروز قیمت دلار در مشهد چقدر است؟ (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) قیمت نفت با تشدید درگیری روسیه و اوکراین صعودی شد (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) خروج اتباع افغانستانی از بازار کار خراسان رضوی نیازمند برنامه جامع است | نه اخراج گسترده، نه رها‌سازی کامل قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) | موز در تله گرانی سود ۸۳ برابری استخراج بیت کوین و ناترازی برق در ایران! یارانه خانوار‌ها برچه اساسی حذف می‌شود؟
سرخط خبرها

گلایه‌های پیش‌خریداران خودرو | ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ کارخانه‌

  • کد خبر: ۵۲۵۳۶
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
گلایه‌های پیش‌خریداران خودرو | ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ کارخانه‌
ریک کارشناس خودرو گفت: با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو منطق حکم می‌کند پیش‌خریداران به‌نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، مرتضی شجاعی درباره دلایل اعتراض پیش‌خریداران قرعه‌کشی‌های اخیر گفت: عمده اعتراضات مشتریان به افزایش فصلی در قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات برمی‌گردد که در زمان قرعه‌کشی پیش‌بینی نشده بود.

 

وی اظهار داشت: کمی بعد از انجام قرعه‌کشی‌های پرطرفدار برای پیش‌فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، موضوع موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبرساز شد. فارغ از این‌که این اتفاق در تاریخ مداخلات قیمتی شورای رقابت سابقه نداشته است و بدعت محسوب می‌شود، برای مشتریانی که به‌نرخ روز خودرو تحویل می‌گیرند، گلایه‌هایی ایجاد کرد.

 

این کارشناس خودرو تأکید کرد: مهم‌ترین اعتراض این دست از مشتریان که اعتراض بحقی هم هست، ناشی از سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریداران توأم با این افزایش قیمت‌های فصلی است. نمی‌شود خودروساز پس از قبول سود مشارکت صفر، شروع به افزایش قیمت آن هم به‌صورت ۳ ماه یک بار کند. مصرف‌کنندگان واقعی که احیاناً لابه‌لای برندگان قرعه‌کشی‌های اخیر بوده‌اند، عمدتاً به‌ازای تأمین افزایش قیمت کارخانه‌ای دچار تنش و کسری بودجه می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: مضاف بر این مسئله، به‌دلیل عدم تناسب قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه مواجه و نقره‌داغ شده‌اند و در مواردی برای کوییک و ساینا مجبور به پرداخت مبالغی به‌مراتب بیشتر از انواع خودرو‌های خانواده پژو می‌شوند که از این تبعیض هم گله دارند.

 

شجاعی ابراز کرد: البته با توجه به شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی درباره ارسال دیرهنگام دستورالعمل‌های مربوط به قیمت خودرو در پاییز، متقاضیان دریافت خودرو در مهرماه توانستند با قیمت تابستان خودرو دریافت کنند که این مسأله ناشی از تزلزل در سیاست‌گذاری‌های حوزه خودرو است و بهتر بود برای رفع اعتراض همه متقاضیان و تحویل خودرو با قیمت منصفانه به کلیه پیش خریداران تدبیری شود.

 

شجاعی افزود: برای برخی از مشتریان در دعوت‌نامه‌های فصل پاییز خودروی دیگری درج شده است، در حالی که ناتوانی در تحویل خودرو‌ها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد و صرفاً ناشی از معطلی تعیین قیمت از سوی شورای رقابت یا تعلل خودروساز در تحویل خودروی ثبت‌نامی است، به‌عنوان مثال پیش‌خریداران ساینای s باید ساینای معمولی آن هم با نرخ‌های جدید و بدون سود مشارکت تحویل بگیرند؛ در حالی که سایپا علت تحویل خودروی جایگزین را که قرار بود از اول مهر تحویل مشتریان شود، تعلل در تعیین قیمت از سوی شورای رقابت اعلام کرده است و یا در مورد کوییک s اساساً خودروساز اعلام کرده است که توان تحویل خودرو را ندارد.

 

کارشناس حوزه خودرو پیشنهاد داد:منطق حکم می‌کند با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو، پیش‌خریداران به‌نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند و برای تملک خودرو، الباقی قیمت خودرو را به‌نرخ روز بپردازند.

 

قیمت خودرو در بازار کماکان ریزشی خواهد بود

شجاعی درباره آخرین تحولات بازار خودرو نیز گفت: با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست و این مسئله رکودی مشابه شرایط سال ۹۴ و ۹۵ در پی خواهد داشت. البته این اتفاق درباره برخی محصولات که قیمت کارخانه‌ای گزاف و بی‌منطقی دارند، سریع‌تر رخ خواهد داد و قاعدتاً پیش‌خریداران معترض و منصرف بیشتری خواهد داشت.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->