کشف بیش از ۲۶ هزار کیلوگرم برنج احتکارشده در مشهد (۱۰ مهر ۱۴۰۴) رشد ۴ درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ یکصد و بیست و هشتمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران (۱۳ مهر ۱۴۰۴) برگزار می‌شود +جزئیات قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۰ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش بی‌سابقه قیمت طلا متوقف شد نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد | طلا وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شد (۱۰ مهر ۱۴۰۴) ۵ هزار و ۳۲۰ قطعه پلاک طلای پارسیان غیراستاندارد در مشهد جمع‌آوری شد بررسی لایحه تخصیص حق عائله‌مندی به کارمندان زن، در مجلس شورای اسلامی آیا طلای دست دوم مشمول مالیات می‌شود؟ پرداخت ۹۶ درصد مطالبات گندمکاران در خراسان رضوی رشد قابل‌توجه آسفالت راه‌های خراسان رضوی در نیمه نخست سال چالش‌های سرمایه گذاری در گفت‌و‌گو با فعالان اقتصادی خراسان رضوی | صنعت گرفتار خودتحریمی‌ها مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان کشور: ۴۸ درصد گاز و ۴۲ درصد برق کشور را ساختمان‌ها مصرف می‌کنند تخصیص بیش از ۴۲ هزار قطعه سکه طلا در حراج اخیر مرکز مبادله تردد ناوگان حمل و نقل در مرز دوغارون از سرگرفته می‌شود پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور: ایمنی آسانسور شرط صدور پایان‌کار شود| شهرداری‌ها با تخفیف عوارض، اجرای مبحث ۲۲ را تشویق کنند رئیس اتاق ایران: شورا‌های گفت‌و‌گو چراغ راه توسعه پایدار و تحقق منافع ملی هستند قیمت طلا وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شد! (۹ مهر ۱۴۰۴) | افزایش ۲ میلیونی سکه بهار آزادی نایب‌رئیس اتاق ایران: تک‌نرخی‌شدن ارز، تنها راه حذف فساد ارزی است توضیح رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه‌ها قیمت گل تازه زعفران اعلام شد | زعفران نگین پارسالی چند؟ (۹ مهر ۱۴۰۴) ماجرای افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان در مشهد چیست؟ | تکرار تأخیر پرداخت یارانه آرد به حساب نانوایی‌ها بورس از صعود بازماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۹ مهر ۱۴۰۴) کاهش مصرف گاز خانگی در خراسان رضوی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ معاون وزیر اقتصاد: مطالبه اصلی بخش خصوصی، تأمین ارز و قطع‌نشدن انرژی است +فیلم قیمت امروز طلای جهانی (۹ مهر ۱۴۰۴) | رکوردشکنی‌های اونس طلا ادامه یافت ثبت‌نام ایران خودرو تمدید شد + جزئیات
سرخط خبرها

گلایه‌های پیش‌خریداران خودرو | ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ کارخانه‌

  • کد خبر: ۵۲۵۳۶
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
گلایه‌های پیش‌خریداران خودرو | ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ کارخانه‌
ریک کارشناس خودرو گفت: با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو منطق حکم می‌کند پیش‌خریداران به‌نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، مرتضی شجاعی درباره دلایل اعتراض پیش‌خریداران قرعه‌کشی‌های اخیر گفت: عمده اعتراضات مشتریان به افزایش فصلی در قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات برمی‌گردد که در زمان قرعه‌کشی پیش‌بینی نشده بود.

 

وی اظهار داشت: کمی بعد از انجام قرعه‌کشی‌های پرطرفدار برای پیش‌فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، موضوع موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبرساز شد. فارغ از این‌که این اتفاق در تاریخ مداخلات قیمتی شورای رقابت سابقه نداشته است و بدعت محسوب می‌شود، برای مشتریانی که به‌نرخ روز خودرو تحویل می‌گیرند، گلایه‌هایی ایجاد کرد.

 

این کارشناس خودرو تأکید کرد: مهم‌ترین اعتراض این دست از مشتریان که اعتراض بحقی هم هست، ناشی از سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریداران توأم با این افزایش قیمت‌های فصلی است. نمی‌شود خودروساز پس از قبول سود مشارکت صفر، شروع به افزایش قیمت آن هم به‌صورت ۳ ماه یک بار کند. مصرف‌کنندگان واقعی که احیاناً لابه‌لای برندگان قرعه‌کشی‌های اخیر بوده‌اند، عمدتاً به‌ازای تأمین افزایش قیمت کارخانه‌ای دچار تنش و کسری بودجه می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: مضاف بر این مسئله، به‌دلیل عدم تناسب قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه مواجه و نقره‌داغ شده‌اند و در مواردی برای کوییک و ساینا مجبور به پرداخت مبالغی به‌مراتب بیشتر از انواع خودرو‌های خانواده پژو می‌شوند که از این تبعیض هم گله دارند.

 

شجاعی ابراز کرد: البته با توجه به شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی درباره ارسال دیرهنگام دستورالعمل‌های مربوط به قیمت خودرو در پاییز، متقاضیان دریافت خودرو در مهرماه توانستند با قیمت تابستان خودرو دریافت کنند که این مسأله ناشی از تزلزل در سیاست‌گذاری‌های حوزه خودرو است و بهتر بود برای رفع اعتراض همه متقاضیان و تحویل خودرو با قیمت منصفانه به کلیه پیش خریداران تدبیری شود.

 

شجاعی افزود: برای برخی از مشتریان در دعوت‌نامه‌های فصل پاییز خودروی دیگری درج شده است، در حالی که ناتوانی در تحویل خودرو‌ها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد و صرفاً ناشی از معطلی تعیین قیمت از سوی شورای رقابت یا تعلل خودروساز در تحویل خودروی ثبت‌نامی است، به‌عنوان مثال پیش‌خریداران ساینای s باید ساینای معمولی آن هم با نرخ‌های جدید و بدون سود مشارکت تحویل بگیرند؛ در حالی که سایپا علت تحویل خودروی جایگزین را که قرار بود از اول مهر تحویل مشتریان شود، تعلل در تعیین قیمت از سوی شورای رقابت اعلام کرده است و یا در مورد کوییک s اساساً خودروساز اعلام کرده است که توان تحویل خودرو را ندارد.

 

کارشناس حوزه خودرو پیشنهاد داد:منطق حکم می‌کند با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو، پیش‌خریداران به‌نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند و برای تملک خودرو، الباقی قیمت خودرو را به‌نرخ روز بپردازند.

 

قیمت خودرو در بازار کماکان ریزشی خواهد بود

شجاعی درباره آخرین تحولات بازار خودرو نیز گفت: با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست و این مسئله رکودی مشابه شرایط سال ۹۴ و ۹۵ در پی خواهد داشت. البته این اتفاق درباره برخی محصولات که قیمت کارخانه‌ای گزاف و بی‌منطقی دارند، سریع‌تر رخ خواهد داد و قاعدتاً پیش‌خریداران معترض و منصرف بیشتری خواهد داشت.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->